Wednesday 16 April 2014

Road Trip South & North Island New Zealand

TRIP KE NEW ZEALAND

INTRO...Tetiba semangat nak updatez blog padahal dh beberapa tempat masih tertangguh seperti shenzen, chiang mai and singapore ada yang gambar dh terdelete...so what to do so nasibla labu...

Kenapa? mengapa ? New Zealand...pada mulanya trip aku yg sebenar pada bulan 11 ni adalah ke Manila dan Bali. Tiket semua dh beli. Then pada bln 10 cousin aku ajak aku n mak aku g NZ. Kebetulan abang dia ada jaga projek kat Auckland. So aku pun terpikir ok gak ada orang kat sana n ada geng nk g. Kalu aku solo projek nanti xda org nk amik gmbr2 cantik kt sana huhu...so pilihan buang trip ke manila n bali or teruskan ke NZ. Sbb aku dh buat post ni sdh tentu pilihan aku ke NZ. Setelah diadjust aku bjaya mengadjust supaya bali dpt diselamatkn and manila ditukar tarikh..time ni philipine dlanda typhoon,...kerugian kos tutup sblh mata sbb keinginan nk g NZ sangat kuat...wahhh panjang mukadimah n mcm ada org nk baca jer...mcm boring jer...mcm mcm jer...hahaha

FYI N zealand ni ada dua pulau...North and South Island..kalu north ada Auckland,Wellington n apa g ekk..tp d south kita ada queenstown,dunedin,christchurch n ...ibarat korang travel dari perlis sampai johor n naik feri 2 jam sambung kuching sampai ke sabah...lebih kurangla kalu borneo n malaya di dekatkan.

Persediaan

1) Tiket
Jgn ckp banyak tiket mesti dulu baru projek bole jalan wlpn ready x ready..bila tiket dh ready nk xnak tpaksa buat psediaan. aku nyer tiket kchg-kl-singapore-auckland 3000K return termasuk 25kg nye luggage.murah duhh compare to Mas..aku pakai jetstar ke kl-sin-Auck..

2) Ithinary
Setelah dikaji n evaluate kos yg dibayar.so ithinary aku agak tunggang terbalik gak sbb nk disesuaikan dgn budget.aku g 12 hari sbb mak aku abis cuti.plg bagus g 2 minggu..aku g 12 ari tolak pegi balik dlm flight dah 2 ari so balance 10 ari.nk cover semua mmg tak cukup. So aku mmg buat 5 ari south n 5 ari north.emm better lebihkan south.

3) study
Penat duh study..sbb nk buat road trip so mcm2 nk pikir n baca..then dpt tau lak NZ sangat strict dgn barang mknn yg dibawa. Tu yg buat penin...nk pikir hotel or motel yg ada kitchen.nk pikr sewa keta g.nk pikir akiviti g.

4)matawang
Di kuching satu kdai bagi 2.76 satu kedai g bagi 2.8 (melampau) n satu g 2.67(terlampau)...itu cousin aku nyer research..tp yg 2.67 tu pndai bg hg murah coz rupanya duit tu x ada. Last aku tukar kat mvalley stlh aku bc bbrp blog..tu pun akudpt  1nz : rm2.70...okla kan..tp cousin aku tukar kat ATM di auckland then kira2 lepas kna caj sama gak 2.70. So pandai2la nk idop.

4) road trip route
Ni kna buat betul2 supaya masa korang cukup utk smua d plan.plan brp hari nk ke south brp ari nk ke north..bg aku lbhkan di south huhu...kalu nk sng g kat blog or forum yg dh bg snarai ithinary utk brp hari.

5)aktiviti
Pastikan buat checklist aktiviti ingin dibuat.kalu x buang ms nnti n byk bnda terlepas n myesal xsudah.

6)hotel
Emm byk pilihan.. Nk motel,hostel,budget,camp,apartment. Mcm aku amik yg motel or apartment sbb pelukan dapor utk masak..emm risau gak dkat 350. N lbh merisaukan dia letak tu hg utk tarif 2 org wlpn kapasity 5 org. N ada xtra nZ20 utk extra person.

7) makanan
Byk gak kedai halal.tp more to kebab nye style.aku x explore sgt kedai halal.sbb kitaorg dh bw stok yg cukup utk memasak n beli stok bhn mentah kt kedai halal d auckland.mmg jimat ...

8) Pakaian
Aku bw smua pakaian yg pnjg n tebal.jaket pun wajib bawa.sbb b4 aku g aku ada facetime ngan cousin aku n aku tgk dia pakai jaket dlm umah.so betapa sejuknya kt situ.

9) Cuaca
Kekadang cuaca tak menentu.coz time aku g adalah end of spring n nk summer.so memula mmg agak sejuk sbb anginnya yg begitu sejuk wlpn harinya panas..dh masuk hari2 terakhir barulah cuaca agak panas or suam2 kuku je la

10) lesen memandu
Xperlu buat international lesen.bawa ja lesen malaysia nyer.so far xda org check n tmpat sewa keta pon xda mintak

11) makanan
Nak bawa makanan ni byk teori gak.tp hasil bacaan aku korang mesti declare.paling senang buat senarai makanan yg dibawa dan makanan tu dipack dlm satu beg or plastic.so time kita declare xdala kelam kabut.so kita lbh bsedia n confident n meka pun xda isu k tahan kita.

12) ubatan
Ni pun sama pastikan ubatan ada perskrepsi dr doktor.n korang list outkan supaya nmpak proper.

No comments: