Wednesday 27 February 2013

Trip ke Great Wall of China, Beijing, CHINA



Welcome to Great Wall of China or dalam melayunya Tembok Besar China. So jika anda ke Beijing ini memang destinasi yang wajib wajib wajib pergi walaupun tembok ni di luar beijing sikit. Kata orang x Beijing la kalu tak pergi ke sini.



Kalau nak diceritakan kisahnya memang xdapek nk nolongnya sbb panjang sangat kisahnya. Jadi korang google la sendiri. Aku just citer yang basic je la n yang aku tau ja.

Tujuan dibina untuk melindungi dari diserang puak Mongolia. Korang bole la follow citer cina dulu2 kkdg ada jua dikaitkan ngan tembok ni. Citer kartun Mulan pun ada gak citer pasal tembok ni.Panjang tembok ni xpelu citer la memang panjang teramat sangat. Aritu dgr dlm 8 ribu KM then baru2 ni dgr sbnrnya dua kali ganda jauhnya. Kalu nak try marathon kat sini mmg xdapatla ye. Kalu zman dulunye citer diorang akan bakar tahi serigala atas kubu tu untu buat asap sbagai isyarat bahaya sudah datang. So setiap kubu yang jauh tu akan alert dan akan buat isyarat seterusnya utk kubu yg seterusnya. Mengikut tour guide aku lagi kalu kat atas2 lagi lepas level 2 kot memang dah xselamat untuk didaki. Sbb dah ada keretakan dan runtuh and its not safe la ke atas atas sana.



Selain tu telah dimasukkan sebagai 7 keajaiban dunia selain Taj Mahal India, Machu Pichu , Colleseum ,Piramid Giza, Petra dan Chichen Itza. Kan rugi kalu tak pergi kat Great Wall ni. Tembok ni juga telah jadi Tapak Warisan Dunia UNESCO. Kat sini korang akan berfikir bagaimana tenaga manusia boleh membina tembok sepanjang ini berdinasti demi dinasti..



Pernah juga dikatakan boleh terlihat dari angkasa lepas tembok China ni. Mitos or fakta or ripley believe or not entahla..





Yang bestnya ada mengatakan rakyat China memang didedahkan dan dimasukkan dalam fakta bahawa Great Wall ni boleh dilihat di angkasa lepas. Dan ini telah menjadikan satu kebanggan bagi mereka. Then yang bestnya pulak dinafikan oleh angkasawan NASA yang berasal dari China mengatakan Great Wall xbole nampak dari outer space. Hah yang mana betui ni aku pn xtau and xamik tau, yang aku tau aku dah jejak kaki kat sini hahahah. Fakta atau propa kaji sendiri yaaa...


Wah panjang pulak intro sejarah aku. Selalunya fail nk story huhu..Ok lets the story begin..Sebaik saja sampai kat Great Wall ni kitaorg agak hepi sbb tgk sang matahari begitu terik sekali. So dlm fikiran kami cuaca akan lebih panas sikit so xperlu la pakai baju winter yg tebal ala penguin tu. Rupanya sinaran matahari itu x memberi kesan apa2 pun so cabaran kami ke sini ialah cuaca yang sangat sejuk. Walaupun belum snow lagi tapi angin sejuknya sangat kuat walaupun time tu tgahari. Just bayangkan aku yg cukup berat ni pon bole rasa nk jatuh bila ditiup angin. Lagi2la badan ala cekeding kan. And paling bestnya xramai tourist masa kami datang sbb masa yg xsesuai utk pergi rasanya. Tp ok gak sbb xperlu crowded sangat hahaha..

Argh susah jugak nak naik huhuhu..dia nyer block batu tu tinggi menegak dan sangat meletihkan dengan outfit yg x sesuai. Just imagine pakai thermal kat dalam,baju berlapis lagi then winter coat mmg dah macam penguin. Then nak mengangkat kaki mmg sangat menggangu sbb ketat dengan pakaian yg tebal.

Yess sampai gak level 1 tembok China ni. Actually aku n emak aku ja sampai kat level 1 dan yg lain naik sampai level 2 hahaha..Aku kesian nk tinggal mak aku hahahah. tp sbnrnya xlarat gak nak naik huhuhu..Kitaorang amik kesempatan bergambar and shopping kat situ.

Spttnya kat atas tu bole dpt mcm sijil la berjaya naik ke level 2. Tapi aku pon dapt sijil gak dengan beli kat bawah ja hahahah. Meka pon beli gak so sama ja..Play smart hahahah...

2 be continued...








No comments: