Sunday, 10 March 2013

Trip ke Ho Chi Minh City, VIETNAM





Notre Dame Cathedral



Teringat dengan citer cartoon Hunchback of Notre Dame Paris...



Notre Dame ini merupakan satu ikon terkenal di Ho Chi Minh. Ramai dilihat para fotografer di Vietnam juga sering menggunakan background katedral ini sebagai foto pre-wedding bagi banyak pasangan yang ingin menikah. Jaraknya juga sangat dekat dengan Central Post Office.Untuk masuk, anda juga tidak perlu membayar, kerana bangunan katedral ini memang dijadikan sebagai tempat ibadah.





Gambar di atas Notre Dame Paris.

Tarikan bangunan Notre Dame HCM mmg jelas gaya binaan Perancis karena dulunya Saigon (Ho Chi Minh City) pernah dikuasai oleh Perancis. Jadi, sentuhan binaan Perancis bole terlihat agak jelas disana. Sbb itu Notre Dame Cathedral ini mirip dengan ‘saudaranya’ yang berada di Paris.







Central Post Office ...

Merupakan salah satu Peninggalan Kolonial Perancis Di Ho Chi Minh City, Vietnam

Saigon Central Post Office dalam bahasa Vietnam disebut dengan Buu Dien Trung Tam Sai Gon. Saigon Central Post Office juga menjadi bangunan dijadikan landmark di Ho Chi Minh City. Karena struktur bangunan masih dalam keadaan baik, dan telah menjadi salah satu contoh bangunan tua peninggalan bangsa Perancis. Paling menarik jam besar yang tergantung di gerbang utama masih berfungsi dengan baik hingga sekarang.







Reunification Palace ...

Reunification Palace buka tiap hari mulai dari pukul 07.30 – 16.00. Harga tiket masuk 30.000* Dong seorang.

Reunification Palace dalam bahasa Vietnam disebut dengan Dinh Thong Nhat. Pada mulanya ia dikenali dengan Independence Palace atau Dinh Doc Lap. Reunification Palace telah menjadi landmark bagi Ho Chi Minh Vietnam. Bangunan ini merupakan tempat tinggal untuk Presiden Vietnam Selatan selama Perang Vietnam berlaku sehingga tentara komunis Vietnam Utara akhirnya berjaya merebut istana ini pada 30 April 1975. Dengan kemenangan Vitenam Utara, maka berakhirlah perang Vietnam dan tentera Amerika pun melarikan diri dan Tanggal 30 April pun diperingati sebagai “The Fall of Saigon” .

Ianya telah direka oleh seorang arkitek bernama Ngo Viet Thu.Istana ini sangat luas aitu 12 hektar. Di dalamnya kita dapat melihat ruang pertemuan, ruang peta, ruang perpustakaan, mini teater, dan masih banyak lagi.



















1 comment:

Keretasewa Roshazz said...

waaa...bestnyer...xsaba nak smpai..

Perlukan Perkhidmatan Kereta Sewa?
http://keretasewarawangselayang.blogspot.my/