Sunday 31 March 2013

Trip ke Pekan Baru, INDONESIA







Di atas dimana letaknya Pekan Baru ni atau lebih dikenali Negeri Lanchang Kuning...Negeri ini dalam proses upgrading di mana pembangunan tgh giat dijalankan.









Sebaik tiba di aiportnya nampak construction is everywhere. Airport nya juga tgh dinaiktaraf. Turun ja dari k/terbang dah ready bus untuk membawa semua penumpang ke bangunan terminal. Naik ke bangunan terminal memang nampak masih baru airportnya. kaunter imigrisen nya adalah dlm 6 kaunter tapi yang dibukak hanya 3. So beratur agak panjang..ada satu insiden sebaik saja dh depan pak imigrisen tu dia mintak arrival kad yg biasa kita isi bila g oversea tu. Problemnya dlm airasia td dia xbagi n maybe dia hengat kmi ni indon gak kot..hahakz...so terpaksala mengisi borang tu dari org terawal kuar terus jd org terakhir huhu..turun ja beg dah letakkan di lantai sbb dh berpusing byk kali..









FYI airport ni better dari bandung yg ada 2 kaunter imigresen dan baggage claim escalator yg standard. Sbb kat bandung just one way ja n beg terus jatuh ke lantai kalu x di angkat..padahal bandung penuh dgn pelancong compare to pekan baru. Xpala tu biar mereka pikirkan hahaaha... Departure hall pun sangat selesa n toilet pun cantik.sbb masih baru kan. Cuma panaasssss dlm tu. Air cond mcm xpasang ja..mungkin kempen selamatkan bumi kot huhu...











Kawan ruang legar dan kedai -kedai yang terdapat di airport pekan baru. Tidak banyak kedai or tempat untuk melepak. But still selesa memandangkan ia masih airport yang baru.
















Ni adalah hotel yang kami stay untuk 4H3M...nama hotel Grand Jatra. Hotel ni aku check kat agoda dlm seratus lebih ja..bila dh study pasal hotel ni rupanya hotel ni 5 star hotel..tapi aku xrasa ianya mencapai standard 5 star. Hotelnya selesa n best tapi 5 star maybe xkot. Kalu dgn pullman hotel memang jauh sekali. Tp harganya bagus sbb diskaun yg byk bila beli online.

Hotel ni memang secure. kalu nak naik lift memang kena ada kad bilik untuk dimasukkan sebelum menekan button tingkat yg dituju. Tanpa kad orang luar xbole bole masuk. So ada secure di situ. ruang legar lobby pun agak luas dan selesa untuk menungu.

Bilik deluxe yang kami dudkun cukup baik n selesa dan luas. Toiletnya pun luas n selesa. Cleaning service pon bagus and cepat. By that time kami balik ke bilik lepas shopping bilik dlm keadaan bersih n kemas.









Makanan buffet untuk breakfast agak biasa2 ja. Waktu breakfast 6 pagi hingga pukul 10. Nothing special about it. Makanan nya tidak begitu banyak pilihan. Standard biasa ada roti, pastri, mee, nasi, ayam , sosej, bubur, kueh local, lontong, stall telur n bijirin..makanan terhad n rasanya pun just biasa ja .

Kenapa n mengapa pilih hotel ni..

1) bersambung dengan mall pekan baru
2) plaza senepalan berdepan hotel
3) kedai makan bersepah
4) pasar bawah dlm radius 1km..
5) affordable hotel ni..
6) airport pickup ( kena cnfirm ngan hotel lu)







Taxi ni memang ada diseluruh Indonesia.. taxi blue bird...sangat boleh dipercayai dengan menggunakn meter.. Jgn confuse sbb ada gak company lain tapi warna hampir sama..so makesure Blue Bird wokeyy..













Makanan yang wajib di makan. Masakan ala padang. Seperti di daerah lain jugak rasanaya adalah sama n prosedurenya sama. Makanan akan diletakkan dengan banyakknya di atas meja dan bayaran akan di cajkan pada makanan yang telah diusik sahaja. Air teh n jelly diberi secara percuma. Tp puas ati la makan. Sekali sekala makan mcmni ni layan gak....so restoren sederahana ni mmg byk branch..rasanya semua daerah ada restaurant ni.

Masjid Agung Pekan Baru





Dari jauh dan sebelah malam masjid ini hampir menyerupai Taj Mahal di India.

















Kawasan masjid ini tersangat luas dengan kawasan letak kereta yang begitu banyak.











1 comment:

Unknown said...

best juak di indonesia tok ohhh...btw cewek2 di indonesia kck2 sik??