Thursday 30 May 2013

Trip ke National Museum, Royal Palace & Silver Pagoda, Phnom Penh, CAMBODIA



Ini merupakan National Museum Phnom Penh. Dibangunkan pada tahun 1917, Museum Nasional Seni direka oleh arkitek Peranchis yang terkenal. Ianya direka dengan rekaan tradisional dengan beratao kan Merah. Museum Nasional Seni adalah satu-satunya museum yang mempunyai pelbagai artifak sejarah dan artistik dari era ini. Dianggarkan 14,000 item yang meliputi barang-barang sejarah seperti ceramik, patung dan lukisan seni. Museum ini juga penting sebagai pusat keagamaan. Ia mempunyai koleksi besar patung Hindu dan Budha dan gambar. Di antaranya adalah pernah terkenal Pasca-Angkorian.









Permandangan dari luaran National Museum Phnom Penh. Kawasan di luar agak menarik dan dijaga dengan baik. Warna merah museum itu mmg sangat mempersonakan untuk dijadikan warna museum..









Gambar di atas antara khazanah yg terdapat di dalam museum ini. Actually xbole snap gamor dlm ni tapi apakan daya tangan ni nk gak snap hehe..









Gambaran di atas merujuk kepada persekitaran dalam national museum ni. Ada sedikit kolam yang ada ikan n teratai. Kita bole lihat Monk tgh lepak di tepi teratai layu di tasik madu sambil memberi ikan makan.































Royal Palace or Istana kerajaan ini mempunyai rekaan yang menaik. Royal Palace di Phnom Penh juga merupakan komplek istana kerajaan paling indah di Kamboja dan bentuknya agak mirip dengan Royal Palace yang ada di Bangkok, Thailand.Tidak hanya terdapat istananya saja, tetapi ada juga Silver Pagoda sekali



Bendera yang dipasang tu menunjukkan Raja berada di Istana ketika itu. Itu yang aku paham dan dengar aritula.

Tips :

1) kedudukan lokasi antara satu sama lain adalah sangat dekat dan masih berada di bandar phnom penh.
2) National Museum Opening hours adalah 8.00am until 5.00pm setiap hari dan Admission costs are $5 for foreign visitors, 500 riels for Cambodians.
3) National Museum guided tours can be arranged untuk individu or groups dan Tours mempunyai bahasa Khmer, English, French and Japanese dan one hour group tour costs $3.
4) The Royal Palace dibuka 8:00AM-11:00AM & 2:00PM-5PM dan bayaran USD6 Termasuk dengan dua magnificent pagodas in the Palace Grounds, the Silver Pagoda and the Temple of the Emerald Buddha



Adios...Mr Greenlatio was here ;)

2 comments:

Unknown said...

Waaa...Amazing place..Wishing Can come over there one day...:)

thegreenlatio said...

Sure u can asthiqa..