Friday 15 February 2013

Trip ke Taipei, TAIWAN


Taiwan oh Taiwan



Ok untuk ke Taiwan ada dua cerita Part 1 & Part 2. Part 1 persediaan untuk aku pergi ke negara ni mmg agak lama gak. Sbb terpaksa study byk perkara especially bab makanan halal dan pengangkutan yang digunakan. So dipendekkan cerita, setibanya aku di Taipei aku sakit tahap gabannya. Syukur that time aku pegi ngan ibunda ku. So sepanjang 4 hari aku hanya terlantar di atas katil saja and mak aku la yg jadi nurse kat situ. Seriously time tu panadol mjadi sahabat aku utk menahan sakit. And the best part is mee maggi tetiba jadi paling sedaappp ms sakit. So part 1 ke Taiwan aku xpegi mana2 pon hanya di hotel je. Kesian kat aku n mak aku. End of story part 1.

Part 2 aku lebih bersedia dari segi persediaan mental dan fizikal. Bbrp bulan lepas kecundang part 1 aku bangkit pegi repeat balik trip ke Taipei through KK naik Air Asia. Agak murah time tu so revenge is sweet hahaakz. Cuaca aku check cakap biasa2 ja tapi tetap sejuk gak.





Alrite ni adalah gambar bangunan paling tinggi di Taipei ni. Namanya adalah Taipei 101. Not sure tertinggi dalam dunia yang ke berapa. Sbb ranking asyik berubah bangunan paling tinggi di dunia. Masing2 nak berebut nak jd no. 1 kan. So korang google la sendiri. Seingat aku Taipei 101 pernah jd No 1 gak tp skrg rasanya Dubai kot. Menara Petronas kita tu dalam top 10 gak la dalam dunia. Unless 2 bangunan tu digabung jadi satu mmg tidak akan terkalah la huhu. Kalu kat Kuching, Sarawak rasanya bangunan Wisma Saberkas paling tinggi hahahaha and kalu di Sibu memang the one and only Wisma Sanyan hahahahakz.







Nun di sana... Biasala kalu dah berada ditempat yang tinggi memang kena skodeng hahakz. So dari atas sini memang akan nampak la semua area bandar Taipei ni. Time aku datang Taipei ni tgh banyak projek besar besaran. Sistem pengangkutan dia tgh diupgrade gile gile. Nanti aku update psl pengangkutann di taipei. So kat atas ni mcm kat Kl tower gakla pusing2 kat atas tu tgk tempat, ada rsetaurant, ada tmpat bergambar n lebih kulang mcm di Kl. Lupa bagitau nak naik kena bayar ok. So jgn lokek sekali sekala kan.









So kat atas tempat kedai makanan halal.









Tips :
1) kena study betui2 sbb masalah komunikasi akan berlaku ibarat ayam n itik hahaha tp still bole survive dont worry.
2) nak pergi ke tempat2 pelancongan sini amat mudah kerana sistem pengangkutan sangat awesome. Setiap stesen train yang berhenti memang berhampiran dengan tempat yang ingin dituju tanpa berjalan jauh or complicated sangat mcm kat Kl huhuhu.tiket pun sgt murah.
3) Nak pergi night market better bawa something utk cover hidung dari tercium bau2 yang kurang enak di cium baunya hahahah.
4) Barangan memang murah, trendy and quality kat pasar malam. bole didapati dengan harga yang murah.
5) Better bawa ipad dan dah disave kan alamat hotel,makanan halal and tempat yang ingin dituju dalam bahasa mereka. Sebagai backup. Coz aku nk ke kedai makanan halal yang satu ni memang aku tunjuk guna Ipad ja n masalah pun setel dengan jayanya.




4 comments:

Unknown said...

Oit...tmpat shoping besar dia ada ka?mcm rumh mode ka..

thegreenlatio said...

Oh dia xda mcm rumah mode punya style..tp dalam satu street tu penuh dengan barangan ug trendy n fashionable.sgt sesuai utk remaja2..

Unknown said...

Wah..remaja mcm sy..haha..emm..teringin nk g..

thegreenlatio said...

Adakah anda remaja yg trendy n fashionable hahaha